Digitaal toetsen? Niet aan beginnen. (1/3)

Veel scholen zijn door Corona uit noodzaak volop gaan experimenteren met nieuwe IT-toepassingen. Zelf heb ik dit ondervonden als initiatiefnemer en oprichter van (digitaal) toetsplatform Woots. In twee jaar tijd is Woots uitgegroeid van een wild idee en plan op papier tot één van de grootste toetsplatformen in het voortgezet onderwijs. Een fascinerende reis met een uniek inkijkje in de verandering van het onderwijs.

De meest gestelde vraag bij de helpdesk voor Corona was: hoe kan ik gewoon op papier toetsen? En waar bestel ik de dvd voor de Kijk- en luistertoetsen van Cito? Tijdens de eerste lockdown in maart 2020 draaide dit 90 graden en was de belangrijkste vraag: hoe toets ik veilig digitaal? Rond de zomer van 2020 nog eens 90 graden. We kregen de volgende vragen: Hoe kan ik formatief toetsen? Kan ik ook met leerdoelen werken? En hoe kan ik mijn leerlingen meer regie geven?

180º

Deze 180 graden ommezwaai heeft mij aan het denken gezet. Aarzeling sloeg om naar allereerst de basis op orde (veilig kunnen toetsen). Daarna volgde al snel de wens om de kansen en mogelijkheden te benutten voor onderwijsvernieuwing. Bij de adoptie van nieuwe toepassingen ligt daar naar mijn idee de crux. Een vernieuwing is een ontdekkingsreis waar je gedurende de reis verrast wordt door toevalligheden. Het zijn deze ontdekkingen die als verhalen ijzersterk zijn om ook de meer behoudende reiziger te inspireren op reis te gaan. En het zijn deze verhalen die ervoor zorgen dat een vernieuwing ook daadwerkelijk beklijft.

Zo heb ik tijdens mijn reis bij Woots geleerd dat je als school niet alleen kiest voor digitaal toetsen omdat je minder administratie of nakijkwerk hebt. Je toetst digitaal omdat je een schat aan informatie verzamelt over je leerlingen, je opgaven en over leerdoelen. Inzichten die je kunt gebruiken om een scherper beeld te krijgen van waar je leerlingen staan en zich nog kunnen ontwikkelen. Maar ook informatie waar je als afdeling, school of bestuur je beleid mee kunt voeden, monitoren en kunt bijsturen.

De eerste cruciale stap is door veel scholen gezet. Er wordt volop digitaal getoetst. In een drieluik neem ik je mee in de lessen die ik heb geleerd van docenten, IT-coördinatoren en schoolleiders die aan de slag zijn gegaan met digitaal toetsen. Deze lessen zijn ook de basis geweest voor het starten met Toetskeurig. Het volgende deel gaat over het serieuze werk dat komt kijken bij digitaal gaan toetsen. In het derde deel ga ik in op de schatten die je kunt vinden zodra je digitaal gaat toetsen.

Vorige
Vorige

Oefenen, volgen, toetsen of examineren

Volgende
Volgende

Het serieuze werk (2/3)